CPK skupuje grunty na potęgę. Program Dobrowolnych Nabyć przyspiesza

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosił, że według stanu na 5 września 2025 roku spółka nabyła już 105 działek o łącznej powierzchni 113 hektarów w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN). To ponad połowa nieruchomości zakwalifikowanych do pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości (KDP).
Ponad połowa działek już w rękach CPK
Na potrzeby KPDN wytypowano 206 działek, przez które ma przebiegać trasa pierwszej linii KDP. Jak poinformowała spółka, do programu zgłosiło się dotąd 196 właścicieli, a 105 nieruchomości zostało już odkupionych. Zdecydowana większość to działki zabudowane.
Nabycia w ramach KPDN obejmują wyłącznie grunty znajdujące się na trasach przyszłych linii kolejowych. W przypadku lotniskowego Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) proces odbywa się na terenach objętych rozporządzeniem obszarowym dotyczącym budowy samego lotniska i węzła kolejowego.

Postępy w lotniskowym PDN
Spółka przekazała, że w ramach lotniskowego PDN zakupiono już 2160 działek o łącznej powierzchni ponad 2040 hektarów. W efekcie w zasobach CPK znajduje się obecnie ponad 53 proc. gruntów objętych Decyzją Lokalizacyjną dla Lotniska CPK i zachodniej części węzła kolejowego.
Do programu przystąpiło dotychczas 1062 właścicieli działek, którzy zadeklarowali chęć sprzedaży swoich nieruchomości.
Atrakcyjne warunki dla właścicieli
Jak podkreślono w komunikacie, wyceny nieruchomości dokonują niezależni rzeczoznawcy majątkowi, którzy biorą pod uwagę wszystkie szczegółowe parametry gruntów i zabudowy. Na tej podstawie spółka składa właścicielom oferty zakupu.
Standardowe zasady przewidują:
- 20-procentowy bonus do wartości gruntu,
- 40-procentowy bonus do wartości budynków i naniesień,
- możliwość przyjęcia oferty równej wartości odtworzeniowej – czyli bez potrącania stopnia zużycia.
CPK podkreśla, że dzięki tym zasadom właściciele otrzymują warunki korzystniejsze niż w przypadku zwykłych transakcji rynkowych.
Pierwsze przetargi na Kolej Dużych Prędkości jeszcze w tym roku
Jeszcze w 2025 roku planowane jest ogłoszenie pierwszych postępowań dotyczących budowy fragmentów linii KDP. Chodzi o dwa odcinki o łącznej długości około 31 km między Warszawą Zachodnią a CPK.
Zgodnie z harmonogramem, budowa centralnego portu lotniczego i sieci KDP ma ruszyć w 2026 roku. W 2031 roku lotnisko powinno uzyskać certyfikacje, a w 2032 roku zostać oddane do użytku wraz z pierwszym odcinkiem szybkiej kolei na trasie Warszawa – CPK – Łódź.
Kolejowy komponent CPK – jak ma wyglądać?
Obok samego lotniska najważniejszym elementem inwestycji jest system Kolei Dużych Prędkości, który ma połączyć Warszawę z największymi miastami Polski.
Według planów:
- pierwsza linia KDP połączy Warszawę z Łodzią, przebiegając przez teren lotniska,
- kolejne odcinki poprowadzą do Poznania i Wrocławia,
- w dalszym etapie powstaną szybkie połączenia do Trójmiasta, Krakowa, Katowic i Rzeszowa.
Łącznie system kolejowy związany z CPK ma obejmować około 1800 km nowych linii kolejowych, z czego około 1400 km będą stanowiły linie KDP.
Szybsze przejazdy między największymi miastami
Po uruchomieniu CPK planowane czasy przejazdu mają znacząco się skrócić:
- Warszawa – Łódź: około 45 minut,
- Warszawa – Wrocław: poniżej 2 godzin,
- Warszawa – Poznań: około 2 godzin,
- Warszawa – Katowice/Kraków: około 2 godzin.
Polska ma dzięki temu zostać włączona w europejską sieć KDP, w której średnie prędkości eksploatacyjne pociągów sięgają 250–300 km/h.
Węzeł kolejowy przy lotnisku
Kluczowym elementem ma być nowy terminal kolejowy przy CPK, przez który będą przebiegać zarówno linie KDP, jak i kolej konwencjonalna.
Dzięki temu pasażerowie będą mogli wygodnie przesiąść się z pociągu do samolotu, a port lotniczy stanie się łatwo dostępny z wielu regionów Polski – nie tylko z Warszawy i Łodzi, ale także z innych dużych miast.
Największa inwestycja infrastrukturalna w Polsce
Cały Program CPK to największa inwestycja infrastrukturalna w historii Polski. Jego koszt do 2032 roku szacowany jest na 131,7 mld zł.
Projekt realizowany jest na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin. Celem inwestycji jest nie tylko skrócenie czasu podróży i poprawa dostępności komunikacyjnej, lecz także rozwój gospodarczy – stworzenie tysięcy miejsc pracy, zwiększenie konkurencyjności kraju i wzmocnienie pozycji Polski w europejskiej sieci transportowej.
Źródło:



