Rząd wycofuje się z programu „Mój rower elektryczny”. Co dalej z dopłatami do e-rowerów?

Rząd wstrzymuje program „Mój rower elektryczny”, który miał wesprzeć Polaków w zakupie rowerów elektrycznych. Jeszcze niedawno zapowiadano budżet w wysokości 50 mln zł oraz dopłaty sięgające nawet 50 proc. ceny pojazdu, jednak dziś wiadomo już, że projekt nie zostanie zrealizowany. Powód? Tzw. stabilizująca reguła wydatkowa, która ogranicza możliwość uruchamiania nowych programów finansowanych przez państwo.
Na czym miał polegać program „Mój rower elektryczny”?
Program był szeroko reklamowany w 2024 r. i wzbudził spore nadzieje. Dopłaty do rowerów elektrycznych miały wynosić:
- do 2,5 tys. zł w przypadku zakupu klasycznego e-roweru,
- do 4,5 tys. zł w przypadku rowerów cargo, które stają się coraz popularniejsze w miastach.
Budżet programu ustalono na 50 mln zł, co miało pozwolić na wsparcie zakupu nawet kilkudziesięciu tysięcy jednośladów. Zainteresowanie było ogromne, a sam pomysł wpisywał się w unijną politykę wspierania zielonego transportu i redukcji emisji CO₂.
Oficjalne stanowisko NFOŚiGW
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wydał komunikat w związku z pojawiającymi się w mediach i Internecie informacjami o rzekomym uruchomieniu programu „Mój rower elektryczny”.
„W związku z publikacjami, które pojawiają się w ostatnich dniach w mediach oraz w Internecie na temat uruchomienia programu Mój rower elektryczny, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) informuje, że obecnie nie prowadzi naboru wniosków w ramach tego programu. Publikacje zachęcające do składania wniosków mogą wprowadzać opinię publiczną w błąd. Prosimy o korzystanie wyłącznie z oficjalnych źródeł informacji – strony internetowej www.nfosigw.gov.pl oraz oficjalnych kanałów w Social Mediach.”
Fundusz przypomniał, że program „Mój rower elektryczny” zakończył etap konsultacji społecznych i obecnie trwają uzgodnienia jego założeń z Ministerstwem Klimatu i Środowiska.
„Ewentualne decyzje o uruchomieniu nowych programów będą każdorazowo ogłaszane i szczegółowo opisywane w oficjalnych komunikatach”
– zaznaczył NFOŚiGW.
Dlaczego program został wstrzymany?
Jak poinformował wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta, głównym powodem rezygnacji z realizacji programu jest właśnie stabilizująca reguła wydatkowa wynikająca z art. 112aa ustawy o finansach publicznych. Mechanizm ten ma ograniczać wzrost wydatków publicznych i zmusza instytucje takie jak NFOŚiGW do przestrzegania narzuconych limitów finansowych.
Eksperci wskazują, że choć reguła formalnie obowiązuje od 2023 r., dopiero teraz stosuje się ją z pełną konsekwencją, ponieważ sytuacja budżetu państwa staje się coraz bardziej napięta. Agencja ratingowa Fitch obniżyła niedawno perspektywę Polski z neutralnej na negatywną, co potwierdza problemy finansów publicznych.
Obawy, że program nigdy nie powstanie
Dla wielu samorządów i mieszkańców to ogromne rozczarowanie. Dopłaty do rowerów elektrycznych 2025 miały być realnym impulsem do przesiadki na bardziej ekologiczny transport. Teraz pojawiają się poważne obawy, że program nie zostanie wznowiony, a środki, które miały wesprzeć mobilność w miastach, zostaną przesunięte na inne cele.
Jak zauważa ekspert BCC ds. energetyki i transformacji energetycznej, Maciek Stańczyk, nie chodzi o blokadę polityczną czy unijne fundusze, ale o „twardą arytmetykę finansów publicznych”. Jeśli państwo nie znajdzie dodatkowych środków, nie tylko dopłaty do rowerów, ale także inne programy wsparcia mogą zostać anulowane.
Co z innymi dopłatami?
Decyzja o wycofaniu się z „Mojego roweru elektrycznego” może być zapowiedzią dalszych oszczędności. Zdaniem prawników i ekonomistów, jeśli reguła wydatkowa będzie nadal rygorystycznie stosowana, pod znakiem zapytania znajdą się także dopłaty do samochodów elektrycznych, programy wspierające termomodernizację domów czy nowe inicjatywy związane z transformacją energetyczną.
Rządowe dopłaty do e-rowerów miały być atrakcyjnym wsparciem dla osób, które chciałyby przesiąść się na ekologiczny transport. Dofinansowanie rzędu 2,5–4,5 tys. zł mogło znacząco obniżyć koszt zakupu, jednak dziś wiadomo już, że program nie wystartuje. W tle pozostają obawy, że trudna sytuacja budżetu państwa uderzy także w inne inicjatywy proekologiczne.
Źródła do artykułu
- FaktyPlus.pl – Dopłaty do rowerów elektrycznych w Polsce 2025 – nawet 4 500 zł od państwa
- Prawo.pl – Mój rower elektryczny zawieszony. Program może nigdy nie ruszyć
- Gov.pl (NFOŚiGW) – Status programu Mój rower elektryczny
- LexLege – Ustawa o finansach publicznych – art. 112aa stabilizująca reguła wydatkowa



